ساسی در حال انقضا
چند سالی است که ساسان حیدری یافته معروف به ساسی مانکن با موزیک و موزیک ویدئوهایی که منتشر میکند تا چند وقتی نقل مجالس است؛ بازار موزیک پاپ خارجی را در دست میگیرد و مخاطبانش را به وجد میآورد. در این سالها هم بعضی به او خندیدهاند، بعضی به شادی پرداختند و البته منتقدان همیشگی هم بودند و هستند که ابتذال ترانههایش را بخصوص برای کودکان آسیبزا میدانند. حتما شما هم کلکلهای اینستاگرامی عموپورنگ و ساسی را دنبال کردهاید یا به گوشتان رسیده است. هر چند همه این اتفاقات لااقل در سالهای پیش به بیشتر دیده شدن ساسی کمک میکرد اما بنظر امسال ورق برای ساسی برگشته است.
ساسی و هشتگهای شبکههای اجتماعی
برای شناخت پدیده ساسی مانکن نمیتوان تنها به اثر و ترانه و موزیک ویدئوهای او اشاره کرد چون بخش تبلیغات و چگونگی درست کردن کمپین در فضای اجتماعی برای ارائه اثر مغفول میماند. در این سالها شاهد بودیم که انتشار هر موزیک جدید از طرف او به این سادگیها نبود؛ او با یک نقشه درست و آرام آرام پیش میآمد، تیزرهای تبلیغاتی کوتاه و اینستاگرامی که هر روز پر میشد از مردمی که به بازخوانی آثار او میپرداختند و با گرفتن ویدئو از خودشان به داغتر شدن فضای پیش از انتشار کامل اثر کمک میکردند. البته در مورد موزیک «برادران لیلا» هم این اتفاق افتاد اما آنطور که تحلیل و پایش فضای مجازی لایفوب نشان میدهد به موفقیت تجربیات گذشته او نبود. آثاری که با استفاده از ترندها و هشتگهای داغ شبکههای اجتماعی و گاهی با موج سواری روی اتفاقات و رویدادهای اجتماعی پر بازتاب میشد یا بقول خودش «تهرانو میترکوند». ساسی اینبار هم از این روش وارد شد. ابتدا با انتشار عکسی دستکاری شده خودش را کنار ترانه علیدوستی بازیگر قرار داد و این شروع جنجالی آهنگی شد که به نام فیلم برادران لیلا نام گذاری کرده بود. در ادامه هم با ویدئویی کوتاه به برنامه تلویزیونی عموقناد و فیتیلهها پرداخت. این پایان کار نبود و تیزر دومی هم منتشر کرد که در آن هشدار داده بود که این آهنگ برای کودکان نیست. البته همه اینکارها را هم به روش همیشگی خودش انجام داد. او در موزیک ویدئویی که به فاصله کمی منتشر کرد هم دوباره تصویر فیکی از ترانه علیدوستی را نشان داد تا شاید از این طریق بیشتر دیده شود.
حالا چند وقتی است که آخرین اثر این خواننده جنجالی منتشر شده است و تحلیل رفتار کاربران در شبکههای اجتماعی نشان داده اینبار دیگر فرمول ساسی جواب نداده است. شاید دلیل این اتفاق تغییر ذائقه مردم باشد یا شاید هم عقب ماندن ساسی از ترندها و هشتگهای داغ که مثل ابر، هر لحظه در گذرند. هر چند عدهای هم معتقدند مردم دیگر علاقهای به دیدن آثار مبتذل او ندارند.
مقایسه بازخورد آثار ساسی در سالهای اخیر
بررسی میزان توجه شبکههای اجتماعی به ترانههای ساسی مانکن نشان میدهد آهنگ «جنتلمنِ» شروع موج جدیدی از کارهای این خواننده بود. از جنتلمن به بعد هر سال ساسیمانکن یک موزیک پرتوجه (اصطلاحا هیت) داشته است. این آهنگ سالانه به طور متوسط هر سال کمتر از قبل مورد توجه واقع شده است. «جنتلمن» که در سال۱۳۹۷ موسیقی و اردیبهشت سال بعدش موزیک ویدئوی آن منتشر شد با ۱۸۵ هزار محتوا در چهار بستر بیشترین میزان توجه را داشته است. «دکتر» در سال بعد ۸۸هزار و «تهران توکیو»ی جنجالی ۱۶۷ هزار محتوا داشته است. ۲ آهنگ بعدی یعنی «مامان منو ببخش» و «برادران لیلا»، نزدیک به ۳۰ هزار محتوا داشتهاند که این مسئله کاهش ۵.۷۵ برابری توجه را نسبت به آهنگ جنتلمن نشان میدهد.
میزان محتوای آهنگ جدید ساسی مانکن در پلتفرمهای کاربرمحور اینستاگرام و توییتر نشان میدهد آهنگ تهران توکیو و جنتلمن در هر دو بستر بیشترین محتوا را داشتند و آهنگ جدید ساسی مانکن، کمترین میزان محتوا را در اینستاگرام نسبت به ۵ ترانه آخر او را داشت.
در پلتفرمهای رسانهمحور مانند تلگرام نیز همانند اینستاگرام و توییتر، روند توجه کاهشی بوده است. اما نکته جدید پرداختن رسانهها و خبرگزاریهای داخلی به آهنگهای ساسی مانکن است. بنظر خبرگزاریها مسیر متفاوتی را پیش گرفتند و به تدریج میزان توجه به آهنگهای ساسی در آنها بیشتر شده است. البته خبر فیلتر چند سایت به دلیل انتشار موزیک ویدئوی برادران لیلا از مهمترین علتهای افزایش محتوا در خبرگزاریها بوده است.
جهت آشنایی بیشتر با نحوهٔ عملکرد محصولات، لایفوب دموی رایگان آنها را در اختیارتان قرار میدهد؛ برای دریافت دمو کافی است فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.