مقایسه بازتاب خبر درگذشت 4 هنرمند در 4 بستر آنلاین
به بهانه روز جهانی هنرمند لایفوب بازتاب خبر درگذشت چهار هنرمند در فضای مجازی و آنلاین را بررسی کرد.
هنرمندانی که مرگ آنها در سال ۱۴۰۲ جامعه ایران را در شوک و غم فرو برد.
در ابتدای سال خبر خودکشی کیومرث پوراحمد اولین شوک خبری را به مردم وارد کرد. خبر خودکشی او در ویلای شمال بسرعت در فضای بعد از اعتراضات سال گذشته دست به دست شد. خبری که در فضای خاص آنروزها معانی متفاوتی پیدا کرد.
در ادامه سال اما این ابراهیم گلستان بود که با مرگش جامعه هنری ایران را سوگوار کرد. آخرین هنرمند از تبار هنرمندان هم دوره خود که به دلیل کهولت سن در انگلستان از دنیا رفت. گلستان هر چند برای نسل جدید ایران آنقدر شناخته شده نیست اما تاثیرات شگرفی در تاریخ رمان نویسی و سینمای ایران داشت.
مرگ بعدی که لایفوب آنرا بررسی کرد درگذشت آتیلا پسیانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون بود که بعد از یک دوره بیماری در فرانسه درگذشت. هنرمندی که بواسطه سالها بازیگری و شاگردانی که تربیت کرده بود، در دنیای نمایش و برای مردمی که سالها او را در قاب تلویزیون و سینما میدیدند نامی آشنا بود.
خبر قتل فجیع داریوش مهرجویی و همسر هنرمندش وحیده محمدیفر موجی فراگیرتر از تمامی موجهای فضای آنلاین در همه پلتفرمها ایجاد کرد. تقاطع شائبه قتل او توسط اتباع و جزئیات مرگ دردناک او و همسرش باعث شد که از همان دقایق اولیه انتشار اخبار در نیمه شب پاییز، خواب از چشمان کاربران و علاقمندان فرار کند.
تحلیل داده شبکههای اجتماعی
در اسلاید اول لایفوب با قیاس بازتاب اخبار درگذشت 4 هنرمند که در سال اخیر درگذشتند سعی در تحلیل این نکته دارد که قتل داریوش مهرجویی پرحاشیهترین مرگ در میان 3 هنرمند دیگر بود و مرگ ابراهیم گلستان کمترین حاشیه را ایجاد کرد. اما خبر درگذشت کیومرث پوراحمد و آتیلا پسیانی در پلتفرمهای مختلف بازتابهای متفاوتی داشت.
در اسلاید دوم با این محتوا روبه رو هستیم که مرگ پرحاشیه کیومرث پوراحمد در توییتر با بیش از 86 هزار محتوا توجه زیادی را جلب کرد و مرگ آتیلا پسیانی در توییتر 18 هزار محتوا داشت.
در اینستاگرام اما دادهها روایت دیگری دارند؛ آتیلا پسیانی محتوای بیشتر از پوراحمد داشت. میتوان گفت هر پلتفرمی هویت خاص خودش را دارد و این در قیاس مرگ این دو هنرمند دیده میشود؛ در اینستاگرام که بازار چهرههای معروف داغ تر است. آتیلا پسیانی به واسطه سالها کار در حوزه نمایش و دیده شدن در جعبه جادویی تلویزیون و سینما بیشتر مورد توجه بوده است اما در توییتر که فضا انتقادیتر است این مرگ کیومرث پوراحمد است که برای تولید کنندگان محتوای این پلتفرم خوراک بهتری آماده میکند.
مرگ|مقایسه بازتاب خبر درگذشت 4 هنرمند در 4 بستر آنلاین
اسلاید سوم میزان توجه کاربران در روزهای پس از درگذشت این چهار هنرمند را قیاس میکنیم. محتوای تولیدی در ارتباط با مرگهای پرحاشیه مانند مرگ کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی روند ثابتی ندارد و با هر خبری به موجی از محتوا دامن میزند. اما در مرگهای طبیعی و کم حاشیه با روندی ثابت روبهرو هستیم. روندی که نشان میدهد در روز مرگ با بیشترین محتوا روبهرو هستیم و در ادامه این روند به تدریج کم میشود.
اما هر مرگ با خود خاطراتی از گذشته را زنده میکند مانند مرگ ابراهیم گلستان که داستان عاشقانه او و فروغ فرخزاد را دوباره بر سر زبانها انداخت. در اسلاید چهارم لایفوب اسامی افرادی که با هر مرگ در شبکههای اجتماعی تقاطع پیدا کرد را بررسی کردیم. بعضی از این اسامی در حاشیه مراسم ترحیم هنرمندان به شبکههای اجتماعی راه پیدا کرد. مانند هر مراسمی در این سطح افراد بنا به لباسی که انتخاب میکنند یا اظهارنظری که میکنند مورد توجه کاربران قرار میگیرند مانند نوع حجاب کتایون ریاحی که در مراسم ترحیم کیومرث پوراحمد در شبکههای اجتماعی مورد بحث و اظهارنظر قرار گرفت.
در اسلاید آخر بعنوان نمونه میبینیم که حاشیههای حضور بدون حجاب کتایون ریاحی در مراسم تشییع کیومرث پوراحمد بیشتر از محتوای تولید شده در مورد مرگ او در همان روز بود. از مجموع محتوایی که در روز تشیع پیکر کیومرث پوراحمد منتشر شد 54 درصد محتوا در ایکس مربوط به حضور بدون حجاب کتایون ریاحی بود.